Parochiezaal sluit deuren

Op 30 maart 2018, over deze onderwerpen: Samenleving & wonen

De verenigingen van Attenhoven zijn bezorgd over de nakende sluiting van hun parochiaalzaal. Ze kregen een brief in de bus van de vzw Dekenaat Zoutleeuw, de eigenaar van het gebouw. “Voorlopig is een sluiting niet af te wenden”, zegt N-VA schepen De Vos.

Uiterlijk op 30 juni zal de parochiezaal sluiten. Dit is bijzonder jammer voor het verenigingsleven van dit dorp.

Schepen De Vos benadrukt dat er in het verleden geprobeerd is om een nieuw elan te geven aan de ontmoetingsruimte. “In 2016 hebben we aan de Vereniging Parochiale Werken laten weten dat we het parochiecentrum van Attenhoven wilden ombouwen tot een volwaardig ontmoetingscentrum voor alle inwoners van Attenhoven en omstreken. We waren zelf bereid om een aantal concrete investeringen aan het gebouw te doen om het zaaltje aantrekkelijker en toegankelijker te maken, en zo het verenigingsleven een nieuwe impuls te geven.”

Die investeringen bleken echter niet min. Het totale kostenplaatje werd geraamd op 246.000 euro. “De budgetten werden in 2016 voorzien, maar in ruil vroegen we om het betreffende gebouw met aanhorige grond in erfpacht tegen een symbolische euro voor een periode van ongeveer 30 jaar te krijgen. Daarover kon helaas geen akkoord gesloten worden. We bekijken momenteel alsnog samen met de eigenaar of er toch een alternatieve oplossing mogelijk is.”