Stadsbestuur wil niet naar Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap

Op 21 februari 2013

Bij de zesde staatshervorming werd een Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap opgericht waar alle gemeenten van Vlaams-Brabant verplicht lid van zijn. De Hoofdstedelijke Gemeenschap zou echter georganiseerd worden door de gewesten en vooral gericht zijn op mobiliteit, verkeersveiligheid en wegenwerken van en naar en rondom Brussel. ‘Een merkwaardige constructie,’ vindt het N-VA-bestuur, ‘want samenwerking tussen gewesten kan, en gebeurt nu al via samenwerkingsakkoorden.’

‘Wat is het nut voor Landen?’ vraagt Greta Vanermen, Schepen van Vlaams Karakter zich af. ‘Gedwongen samenwerking is een contradictio in terminis. Waarom moeten gemeenten als Landen, over Londerzeel tot Diest en Tienen gedwongen worden om deel uit te maken van een Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap? Geen Vlaming die daar om vraagt.’

Volgens de N-VA is heel de constructie opgezet om de Franstaligen een vehikel te bieden met perspectief op de uitbreiding van Brussel. Greta Vanermen verwijst naar uitspraken van minister Milquet die de BHG beschouwt als een instrument voor de ‘désenclavement’ van Brussel. De MR
stelt onomwonden op de eigen webstek: ‘Bruxelles est élargie’.