Onderwijs in Landen : Investeren in kennen en kunnen.

Op 29 september 2012, over deze onderwerpen: Onderwijs

Met het onderwijsdossier ‘Investeren in kennen en kunnen’ formuleerde de N-VA bij de start van het nieuwe schooljaar haar visie op het onderwijs van morgen. De centrale gedachte is dat de N-VA meer gericht wil investeren in mensen in plaats van in structuren.

Het sociaal engagement van de jongeren

N-VA-Landen wil de scholen in Landen, zowel de basisscholen als het secundair onderwijs opnieuw centraal zetten in het sociale weefsel van de buurt. N-VA Landen wil de buurtscholen opwaarderen.

Het sociaal engagement is een belangrijk punt in het Landense N-VA-partijprogramma, waarbij liefst de jongeren betrokken worden.

Het gemeentelijk beleid kan de scholen ondersteunen bij deze sociale vorming. Dat geldt zeker voor het secundair onderwijs, maar ook reeds in het basisonderwijs kan men hiermee starten.

De scholen kunnen op hun beurt het gemeentelijk sociaal beleid helpen realiseren.

N-VA Landen wil daarom via het gemeentelijk beleid  ondersteuning bieden :

• Financiële ondersteuning : hiervoor zal N-VA doordacht financiën vrijmaken en de scholen financiële middelen evenals logisiteke ondersteuning aanbieden. Zij zal infrastructuur ter beschikking stellen, een uitleendienst van didactisch materiaal voor alle betrokken scholen organiseren, voorlichtingsrondes geven vanuit het lokaal bestuur,…
  • Oefenmogelijkheden voor de jongeren aanreiken door deelname aan het sociaal beleid van het gemeentebestuur. De jongeren van het secundair onderwijs, in afspraak met de ouders en de scholen betrekken bij het seniorenbeleid, de kinderopvang, de buurtverbetering, enz. Steeds elk wettelijk kader in acht genomen. De gemeentelijke overheid wil meewerken om dit opzet, in samenwerking met de verschillende Landense secundaire scholen, in kaart te brengen.

Gratis basisonderwijs

De scholen hebben het, door het onderwijsdecreet XIII i.v.m. het gratis onderwijs, niet gemakkelijk om te voldoen aan de vraag om via een brede waaier van leervormen het leren aantrekkelijk en efficiënter te maken. Dit geldt zeker voor de basisscholen.

Ook hierbij wil N-VA Landen, na een goed doordacht vrijmaken van financiën, via het gemeentelijk beleid finaciële en/of logistieke ondersteuning bieden.

DOORSTROMING VAN DE LEERLINGEN UIT HET BASISONDERWIJS NAAR ONZE LANDENSE secundaire scholen

N-VA Landen is fier op de Landense secundaire scholen. Zij vindt het al te jammer dat vele ouders kiezen om hun kinderen naar de naburige secundaire scholen te sturen. Hiervoor moeten hun kinderen het openbaar vervoer nemen, en dus veel vroeger opstaan. De Landense kinderen naar  Landense secundaire scholen sturen betekent ook minder stadsgevaren.

De kwaliteit van de Landense scholen is minstens evenwaardig aan deze van de naburige scholen. De afgestudeerden bewijzen dit. In Landen zijn de leerlingen individuen waarover men waakt om hun persoonlijkheid ten volle tot ontwikkeling te laten komen. Zij zijn hier geen nummer zoals in de mastodonte stadsscholen.

N-VA Landen wil de Landense scholen ondersteunen in hun ijver om de Landense studerende jeugd in Landen te houden. Daarom is het ook nodig dat de scholen onderling goed samenwerken.

Netoverschrijdende samenwerking tussen onze Landense scholen

Netoverschrijdende samenwerking moet middelen (mensen, tijd en geld) vrijmaken die elders voor het onderwijs veel beter kunnen worden besteed.

N-VA is een partij die zich altijd en overal neutraal opstelt. Levensbeschouwing mag nergens een goed beleid in de weg staan. Ook niet in de weg van een nuttige netoverschrijdende samenwerking. Levensbeschouwing en de open discussie hierover moet verrijkend zijn voor de jongeren. Landen laat zich niet kisten in de engheid van het levensbeschouwelijk separatisme.

Ook haar scholen moeten overkoepelend en neutraal kunnen samenwerken wat ‘extra’ leerlingbegeleiding betreft. Levensbeschouwing discrimineert niet tussen beperkingen.

Het stadsbeleid moet ook hier ondersteuning bieden door mee te werken aan een neutraal expertisenetwerk dat wordt ingericht op het niveau van het gemeentelijk onderwijsgebied.