Tweetalige affiches

Op 25 mei 2013

Verenigingen en organisaties in Landen kunnen gebruik maken van materiaal van de stad Landen.  Het gebruik van dit materiaal is onderhevig aan een aantal voorwaarden.

Onlangs werd binnen het Schepencollege, onder impuls van de N-VA-schepen voor Vlaams karakter Greta Vanermen beslist dat, wie gebruik wil maken van het stadsmateriaal, enkel in het Nederlands mag communiceren. Deze voorwaarde staat klaar en duidelijk vermeld in elke  beslissing van het schepencollege en wordt overgemaakt aan de organisator.

Enkele dagen geleden werd ons door verschillende Landenaren gemeld dat het centrum van Landen vol hangt met tweetalige affiches van de rommelmarkt in Walsbets (zie bijlage).

Het schepencollege heeft daarop beslist de toezegging van het materiaal van de stad aan deze organisatie terug in te trekken.

Vorig jaar verspreidde deze organisatie ook al tweetalige affiches.  Ook toen heeft de N-VA de organisator op vriendelijke wijze gewezen op het eentalig Vlaams taalgebied waarin Landen ligt.  Betrokkene had daar toen geen oren naar.

N-VA Landen betreurt dat de organisator er nog steeds van uit gaat dat de anderstalige Landenaren een eenvoudige aankondiging in het Nederlands niet zouden begrijpen.

N-VA Landen is ervan overtuigd dat de eerste stap om zich ergens thuis te voelen het spreken van dezelfde taal is. In Landen is dat het Nederlands.