Landen en BHV

Op 25 september 2011

Hoera !! BHV is gesplitst.  Eindelijk een grote doorbraak.  Iedereen gelukkig. De hoerastemming in de media was ongezien. Maar is daar reden toe ? En wat hebben wij als Landenaren daar mee te maken ?  Meer dan u denkt.

Behalve in de zes faciliteitengemeenten –die zijn verbrusseld en de facto tweetalig zijn geworden- is het voor de Brusselse kopstukken niet meer mogelijk om nog op te komen in de rand.

Wat Landen betreft, zal onze stad zich bevinden in de ‘Brusselse Metropolitaanse Gemeenschap’. De natte droom van de Franstaligen die één groot (tweetalig) Brussel beogen.  De naïeve Vlaamse partijen beschouwen dit als een overlegorgaan tussen de twee Brabanten en Brussel.  De Franstaligen weten echter beter, zullen een ‘metropolitaans bestuur’ eisen en zo weer een Franstalige vinger in onze Vlaamse pap te brokken hebben.

Landen zal bij de volgende federale verkiezingen behoren tot de kieskring Vlaams-Brabant. De Franstalige partijen zullen bijgevolg niet alleen meer opkomen in Halle en Vilvoorde, maar ook in Landen.  Als je weet dat er ook nog wat senatoren te coöpteren vallen in deze kieskring, zal voor de Franstaligen elke stem in Vlaams-Brabant van tel zijn.  Dus ook de Landense stem.

Dat wil zeggen dat de Landenaar bij de komende federale en regionale verkiezingen volop Franstalige propaganda in zijn bus zal vinden.  Niet alleen van de Union Francophone zoals dat tot nu het geval was, maar van alle Franstalige partijen.

‘Dat is toch democratie’, hoor ik sommigen al zeggen.  Dat klopt, maar de boodschap die gegeven wordt is vooral door de Franstalige Landenaar niet mis te verstaan.  De Franstalige Landenaar zal aangespoord worden zich vooral niet aan te passen aan onze Vlaamse regio en rustig Frans blijven praten.  Indien de Franstaligen genoeg stemmen kunnen ronselen in onze stad, dan zal de Franstalige Landenaar zich nog meer gesteund voelen door de oprukkende verfransing.  Kijk wat er gebeurd is in Brussel en kijk wat er gebeurt in de Brusselse rand.  Hetzelfde scenario staat ons hier langzaam maar zeker te wachten.

N-VA-Landen zal zich daar tegen verzetten.  Wij willen leven in een gastvrije stad, waar inwijkelingen zich thuis voelen.  Van deze nieuwkomers wordt gevraagd deel te nemen aan het dagelijkse leven met respect voor onze Vlaamse stad en haar Vlaamse inwoners.  Dat geldt ook voor de anderstaligen die hier al decennia wonen.